Wednesday, March 14, 2018

බුදුහාමුදුරුවන්ට බුද්ධාගම ඉගැන්වීම

සමහර ඒවා මෘදුවට කීවාම තේරෙනවා. සමහර ඒවා ටිකක් දැඩිව කියන්න ඕනේ. හැබැයි සමහර ඒවා තියනවා එහෙම බෑ. එල්ලලා දෙකක් දීලා කීවහමයි තේරෙන්නේ. ඒත්, බුදු දහම හෝ බුද්ධ සාසනය කියන්නේ එල්ලලා නෙළලා අවබෝධ කරනවන එකක්වත්, එවැනි දේ තුළින් ආරක්ෂා කර ගත යුතු හෝ හැකි එකක් නොවේ. නමුත්, මේ කතාවත් සමහර අයට මෘදුවට කීවහම තේරෙනවා. සමහර අයට ටිකක් දැඩිව රළුවට. ඒත් සමහර අයට පොල්ලක් අරගෙන ඔළුවට ගහලා කීවාත් තේරෙන්නේ නෑ.

මෙලෙස දේවල් අවබෝධ කර ගැනීමේ හැකියාව හෝ විභවය අඳින ඇªම, කතාකරන භාෂාව, උපදින කුලය, ජනපදය හෝ පවුල අනුව තීන්දු වෙන්නේ නෑ. කවුරුහරි හිතනාවනම් ටයි කෝර්ට් දාන අයට වඩා හොඳට ජාතික ඇªමක් ඇන්දම බුදුදහම වැටහෙනවා කියලා, එහෙම නැත්තං ටයි කෝර්ට් අඳින මිනිස්සුන්ට වඩා හොඳට භික්ෂූන්ට දහම අවබෝධ වෙනවා කියලා ඒක සත්‍යයක් නෙවෙයි. පුද්ගලයෙක් භික්ෂුවක් විය යුත්තේ ද භික්ෂූන් සැමවිටම දේශනා කළ යුත්තේ තථාගත දහම මත පමණක් වුවද, ඇතැමුන්ගෙන් සිදු වන්නේ එය නොවන බව දක්නට අසන්නට ඇති දේවල් සහ ඒවායේ හිටපු පාත‍්‍රවර්ගයා දැක්කහාම ප‍්‍රත්‍යක්ෂ වෙනවා.

භාවිතාවෙන් අවුන්සයක්වත් නැති වුණාට, අපේ රට ධර්මිශ්ඨ සමාජයක්, ධර්ම රාජ්‍යයක් වාගේ කතා මෙටි‍්‍රක් ටොන් ගණනින් රැුව්පිළිරැුව් දුන් රටකි. ඒ හැම වෙලාවකම වගේ, අපිට අනෙකෙක් ඉන්නා බවත් අනෙකා සුන්නද්ධූලි කිරීමෙන් පමණක් මේ ස්වර්ග රාජ්‍යය නිර්මාණය කර ගත හැකි බවත් අපිට එවැනි රාජ්‍යයක් හදාගැනීමට බැරි වී ඇත්තේ දෙමළා හෝ තම්බියා නිසා යැයි ඇතැම් දෙනෙක් විශ්වාස කළා. අදත් එසේමය. නමුත්, එවැනි සමාජයක් වෙනුවෙන් අවශ්‍ය කරන අංගෝපාංගයන් ගැණවත්, හරය ගැණවත්, පවත්නා සත්‍යය බාධාවන් ගැණවත් පයිසෙකට මායිම් කළේ නැත.

ජාතිය හෝ ආගම රැුක ගැනීම හෝ ප‍්‍රවර්ධනය කිරීම හෝ කියා මිනී මැරීම, දේපල විනාශ කිරීම, කදු පිටින් මළ කදන් ගොඩ ගැසීම, ඇළ දොළ ගංගා රත් පැහැ ගැන්වීම බුදු දහමේ ඉගැන්වීම නොවේ. එවැනි ඉගැන්වීමක් කිසි ආගමික ශාස්තෘන් වහන්සේ නමක් දේශනා කරාවි යැයි මිලි තත්ත්පරයකට හෝ සිතීමට පවා නොහැක. මේ වෙනකොට සිංහල දෙමළ මුස්ලිම් කවුරු වුණත් අපේ රටේ පුරවැසියන්ට තියන භයානකම අභියෝගයක් තමයි අරක්කු, සිගරට්, මත්කුඩු වගේ සාම්ප‍්‍රදායික ම්තද‍්‍රව්‍ය සහ ටැබා වගේ විකල්ප මත්ද‍්‍රව්‍යය. ඒ වෙනුවෙන් ගෙවන මුදල, ගෙවන ශ‍්‍රමය සහ විදින විදවිල්ල ගැන අපිට කිසි වගක් නෑ. ඒත්, ධර්මරාජ්‍යයක් හදන්න උවමනායි කියලා අධිශ්ඨාන කරන ඇතැම් අය කරන්නේ, කසිප්පු පොට්ල බාර්ල රා තැබෑරුම් පහුකරගෙන ගිහිං මුස්ලිම් එකෙකුගේ බේත්තෙල් කඬේකට හරි රෙදි කඬේකට හරි ගහලා එන. බුද්ධ දේශනාවේ වඩාත්ම වැදගත් වටිනාකමක් තියන දේ තමයි ප‍්‍රතිපත්තිය. එහෙම නැත්නම් පැවැත්ම සහ පිලිවෙත. හැබැයි අපේ නැත්තේම ඒ කෑල්ල. හරක් මස් කඩ වහන්න කියලා ගිණිතියාගත්තා, රටඅරක්කු බාර් වහන්න කියලා කටගොන්නක් කසිප්පු බීගන ගිහිං ගල් ගැහුවා.

අම්පාරේ කඬේ වඳ පෙත්තක් තිබුණා කියලා නටපු නඬේ අනිත් එවැනි නඩ වගේම නොකරපුම දේ තමයි බුද්ධ දේශනාව අනුගමනය නොකිරීම. එක අතිකින් ගුලියත් අනෙක් අතෙන් හුළුඅත්තකුත් අරගෙන කිසි හෙවිල්ලක් බැලිල්ලක් නැතිව ආකිමිඞීස් වගේ දුවන්න පටන් ගත්තේ ඒ නිසා. දැන් වෙනකොට වගේ වගක් නැති හලාල් හුටපටේ, අලූත් අවුරුද්ද කිට්ටු වෙනකොට එන කඩ විරෝධය, රෙදි විරෝධය වගේ මේ හැම එකක්ම එහෙමයි. මේ නුවණින් නොවිමසීමේ ගතිය සමාන වෙන්නේ තමන්ගේ බිරිඳ මැදපෙරදිග ගෘහසේවයට පිටමං කරලා කඩුවක් අරගෙන ගිහිං මරක්කලයට කොටන බේබද්දෙකුගේ හැසිරීම නොවේද. කරුණාකර වසලකම වෙනුවට මනුස්සකම තෝරාගන්න.

ආගමේ හෝ ජාතියේ නාමයෙන් මිනීමරලා ආගම උත්කර්ශයට නැංවීම වඩාත් සමීප වන්නේ දෙව්දත් දහමට මිස තථාගත දහමට නොවන බවත් ඒ හැගීම බුදුන් මරා බුදුබව අත්කර ගැනීමට වෑයමට සමානයි. මෛත‍්‍රීය පංචශීලය ධම්මපදය ත‍්‍රිපිටකය වැනි බෞද්ධයා හික්මවන කිසි තැක මෙවැනි දේ පසසා නැත. දහමට පිටුපා දහම රැුක්ක නොහැකි බව පමණක් කිව යුතුය. සියලූ සත්වයෝ නිදුක් වෙත්වා නීරෝගී වෙත්වා සුවපත් වෙත්වා කියන ආගමක්, මේ දක්කන්නේ කොහෙටදැයි හැෙ`ගන විට දැනෙන්නේ සංවේගයක්මැයි.

පුවත්පත පළ නොකළ කොටස :

(‘තෝ කවුද ඒවා අහන්න’ කියලා කවුරුහරි අහනවානම්) සිද්ධාර්ථ ගෞතම තථාගතයන් වහන්සේගේ අනුගාමික බෞද්ධයෙක් ලෙස මට එසේ අසන්නට අයිතියක් ඇති බව පමණක් කියමි.

No comments: